Lichttotaal brengt met eigen LED-daglichtpanelen
letterlijk ‘verlichting’ bij deelnemers van geWOOn!
letterlijk ‘verlichting’ bij deelnemers van geWOOn!
geWOON! |
Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
Je vindt de lifestyle winkel geWOON! in het hart van Kampen, pal aan de Oudestraat. Met woonaccessoires en leuke cadeautjes. geWOON! biedt werk en dagbesteding aan jong en oud; een beschermde plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een plek waar ze een zinvolle invulling kunnen geven aan hun dag. Met structuur. Voldoening. Een plek ook waar sommige deelnemers van geWOON! werk en dagbesteding, ondanks alle goede zorgen, hoofdpijn kregen. De verlichting van het achterliggende creatief atelier bleek hier de boosdoener. Dus werd de expertise van Lichttotaal ingeroepen. Marcel Visser, drijvende kracht achter deze firma, bracht verlichting met zijn LED-daglichtpanelen. De winkel van geWOON!, een initiatief van zorgaanbieder PGVZ, krijgt dagelijks veel aanloop. De vele woonaccessoires zijn voor toeristen én voor mensen uit de eigen stad, als een magneet. ‘Ik moet altijd even naar binnen en kijken of ze weer wat nieuws hebben’, zoals een bezoekster het verwoordt. geWOON! is daarmee precies de winkel die het wil zijn. Want kijkers zijn hier ook vaak kopers. Daarmee bewijst geWOON! haar bestaansrecht en komt het op prachtige wijze aan haar ultieme doelstelling tegemoet: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ‘structuur bieden en de mogelijkheid geven een bijdrage aan de maatschappij te leveren’. ‘Niet het verdienen van geld is hier de winst, maar het geven van een gevoel van eigenwaarde voor de cliënten is wat ons werk zo mooi maakt. Tenslotte is er niets leuker dan het enthousiasme van een deelnemer te zien, wanneer een werkstuk, waar ze zoveel ziel en zaligheid in hebben gestopt, aan de kassa wordt afgerekend’, aldus een medewerker. Trots op jezelf zijnBij geWOON! gaat men uit van de persoonlijke kracht, mogelijkheden en wensen. ‘Waar ben je goed in, wat wil je graag doen? Dat is het uitgangspunt; om trots te kunnen zijn op wat jij doet en bereikt’, zo vertelt de website. ‘Onze stylisten en medewerkers zijn constant op zoek naar de nieuwste woontrends. Dit betekent ook dat we ons assortiment steeds opnieuw verversen en uitbreiden.’ Winst is een middel, geen doel. ‘Ons doel is het bieden van goede zorg. We zijn binnen deze zorg steeds op zoek naar manieren om de kennis en vaardigheden van onze deelnemers te vergroten.’
Bij geWOON! zijn inmiddels bijna twintig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die werken of dagbesteding volgen. Deelnemers kunnen voortijdige schoolverlaters zijn, personen die onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vallen of jongeren met een Wajong-uitkering. In principe is iedereen welkom bij geWOON!, hoewel de begeleiders wel kijken naar een goede balans in de samenstelling van de groep. Ook al is het niveauverschil van de cliënten soms groot, ieder mag in het eigen tempo werken. ‘Onze basis is vertrouwen. Iedere werknemer moet zich veilig voelen. We betrekken de groep zoveel mogelijk bij de inkoop en bij de ideeën voor het maken van nieuwe producten.‘ In het begin werden nog veel spullen die in de winkel worden verkocht, ook gewoon ingekocht, maar gaandeweg introduceren de deelnemers steeds meer producten die in eigen huis worden vervaardigd. ‘Een gedeelte van onze producten worden gemaakt door ons eigen creatief atelier en door ons 'serviceteam'. Dit houdt in dat ieder product uniek is. We streven er naar om alle materialen te benutten en deze lokaal in te kopen om zo onze impact op het milieu te verkleinen. Het terugwinnen van hout uit onder andere pallets en een efficiënt productieproces maken dit mogelijk.’ Kortom: de zorg voor de mens én voor het milieu (lees: duurzaamheid) staat voorop. Ook dat verklaart de keuze voor Lichttotaal als leverancier van de speciale daglicht LED-verlichting. Eigen innovatiesLichttotaal biedt als groothandel in duurzame verlichting diverse standaardoplossingen, maar Marcel gaat ook graag zelf aan de slag. Zo ontstond het daglichtpaneel IRIS. ‘Mensen werken het beste bij daglicht. Maar omdat werknemers niet massaal in het plantsoen kunnen werken, brengen we het ‘plantsoen’ naar de werkplek. Dat levert niet alleen gezonder en gemotiveerder personeel op, maar brengt een bedrijf ook een fikse besparing. Dan hebben we het niet alleen over de directe energiebesparing door het toepassen van efficiëntere verlichting, maar ook over verlaagd ziekteverzuim en een hogere productiviteit; een omgeving waarin het duurzaam en prettiger is om in te werken; dus een win-win voor iedereen.’
Hoofdpijn‘De nieuwe verlichting was noodzakelijk’, vertelt facilitair medewerker René de Vries. ‘Onze deelnemers klaagden over hoofdpijn omdat de verlichting niet goed genoeg was.’ PGVZ kwam bij Lichttotaal terecht en regelde een testopstelling, zodat de nieuwe verlichting eerst in de praktijk kon worden getest. ‘Het bleek dat het te maken had met de kleur van de verlichting die er al hing’, aldus René. ‘Voor in de winkel moet je sfeerverlichting houden; dat past in een winkel en verlicht de producten op aantrekkelijke wijze, maar achterin, in het atelier, waar mensen hun werkstukken maken, wil je juist een heel ander soort verlichting hebben. Hier, waar mensen werken, moeten de omstandigheden optimaal zijn en heb je dus hele goede verlichting nodig. Mensen mogen hier geen last van hoofdpijn krijgen.’ Hij is zeer te spreken over Lichttotaal. ‘Marcel deed niet moeilijk, plaatste met liefde een proefopstelling en liet ons ermee testen. Vanwege corona heeft het allemaal wat langer geduurd, maar toen we de noodzakelijke coronamaatregelen hadden getroffen - denk aan spatschermen - en mensen weer aan het werk konden, zagen we al meteen grote verbeteringen met de nieuwe verlichting. Helder licht, lekker duidelijk, geen schitteringen en flikkeringen. Precies wat onze deelnemers nodig hadden. Ze werken nu met nog meer plezier en hebben na een dag werken geen hoofdpijn meer.’
|