BASISSCHOOL DE ZEVENSPRONG"Nog nooit heb ik iemand meegemaakt die zo met zorg zijn werkzaamheden verricht"
|
Vivente roemt Lichttotaal als 'schoolvoorbeeld' van kwaliteit
© Alex de Jong/Attest Communicatie Eigenlijk is hij veel te druk voor het inplannen van een afspraak. Tenslotte is Marco Hart als facilitair manager bij Vivente (Stichting Christelijk Primair Onderwijs) verantwoordelijk voor maar liefst negentien locaties. Dat betekent dat er altijd wel wat te doen is en er gewoon te weinig uren in een dag zitten om dat alles te doen. 'Maar voor een gesprek over Lichttotaal maak ik graag een uitzondering,' zo laat hij weten. 'Want Marcel Visser is een positieve dissonant in de installatiewereld.' Als facilitair manager is hij verantwoordelijk voor alles rondom het gebouwenbeheer. Verzekeringen, inkoop en onderhoud; kortom: alles op facilitair gebied komt bij hem op tafel. 'En, zoals dat overal gaat, moet ook beheer en onderhoud worden gedaan met steeds minder mankracht.' Het is geen klacht, maar een constatering. Vandaar ook dat hij niet 'zomaar' een afspraak maakt. Zeker niet met een journalist. Vandaag is anders. Waarom, dat weet ik nog niet op het moment dat ik – te laat, maar netjes gemeld en met reden – binnenstap. Nooit oog in oog
'Vivente maakt gebruik van het Experise Centrum van de Gemeente Zwolle. Daar zitten mensen die ons assisteren bij objectbeheer en -onderhoud. Wanneer wij zaken met betrekking tot beheer en onderhoud van onze gebouwen geregeld willen hebben, dan schakelen wij hen in. Zij zoeken dan de juiste partijen voor het uit te voeren werk en laten het, in opdracht van ons, uitvoeren. Vivente betaalt achteraf netjes de rekening, maar heeft verder nauwelijks contact met de ingeschakelde partijen.' Vandaar dat hij, bij eerdere klussen, nooit oog in oog met Marcel Visser van Lichttotaal heeft gestaan of gezeten. 'Ik heb de beste man nog nooit gezien', vertelt Marco Hart lachend. 'We hebben elkaar natuurlijk wel een aantal keren via de telefoon gesproken, maar verder verliep het contact via Rudy Pappot van het Expertise Centrum.' Het verklaart meteen waarom Hart zich in eerste instantie, bij het maken van onze afspraak, afvroeg waarom juist hij – ook al is hij de opdrachtgever – een gesprek met mij zou 'moeten' hebben.
Geen zorgen
'Zodra we grote klussen hebben, zoals plafondplaten die vervangen moeten worden, kijken we meteen naar wat er nog meer binnen korte termijn moet gebeuren. We vonden het destijds nodig om naast de platen, ook de verlichting aan te laten passen.' Om zoveel mogelijk overlast voor de school en haar leerlingen te voorkomen, moeten dergelijke werkzaamheden in de vakanties plaatsvinden. 'Via Rudy Pappot kwamen we in contact met Lichttotaal. Pappot beval ons het bedrijf van Marcel Visser aan.' De facilitair manager vond het prima, al had hij wel zijn bedenkingen bij het feit dat Lichttotaal uit slechts één persoon bestaat. 'Wat als die man van een ladder valt en het werk niet kan afmaken?' Zo vroeg Hart zich destijds hardop af. 'Pappot verzekerde mij dat hij dan wel achtervang had. Ik moest me daar vooral geen zorgen over maken.'
Alles naar wens
'Eigenlijk doet het Expertise Centrum alles voor ons. Zij bewaken het proces, stellen de school op de hoogte, plannen de werkzaamheden, monitoren het... Wij doen eigenlijk niet veel meer dan achteraf de school bellen om te informeren of alles naar wens is gegaan. En we betalen de rekening. Want tja, zodra wij het werk aanbesteden, hebben we daar het budget natuurlijk al voor gereserveerd.' Het verklaart volgens Hart waarom installatiebedrijven doorgaans graag voor Vivente willen werken. 'We zijn een betrouwbare partner, die nooit moeilijk doet over de betaling. Dat is een bedrijf erg veel waard.' De keerzijde is dat men, juist om Vivente als klant binnen te halen, soms zeer sterk op prijs concurreert. Fijn voor de facilitair manager die zo een klus goedkoper kan uitbesteden, maar 'goedkoop' komt doorgaans wel met bepaalde gebreken, weet Hart. 'Dan wordt een klus toch wat afgeraffeld, of toch stukken minder netjes opgeleverd dan wij zouden willen. Zeker nu het economisch allemaal weer wat beter gaat, merk je dat bedrijven beduidend minder aandacht hebben voor de klussen die ze eigenlijk te goedkoop hebben binnengehaald. Dat is erg jammer.'
'Lichttotaal van Marcel Visser is in dat opzicht een positieve dissonant. Dat is een man die nog weet hoe je moet meedenken met je klant. Een ondernemer die met zorg en aandacht zijn werk doet; een voorbeeld voor velen!' Het compliment is volkomen gemeend, zo blijkt. 'Het is de enige reden waarom ik heb ingestemd met dit interview', gaat Hart verder. 'Omdat ik vind dat Marcel Visser het verdient om te horen hoe wij over hem denken. Hij, maar ook zijn (toekomstige) klanten, mogen weten hoe positief ik over hem ben.' Zevensprong
De service en dienstbaarheid van Lichttotaal blijkt volgens Hart uit de manier waarop het bedrijf een lichtplan voor de Zevensprong presenteerde, maar ook over hoe Visser meedacht met het proces, en ook tijdens de uitvoering uiterst netjes en vakkundig te werk ging. 'Marcel neemt altijd een mannetje mee die met de stofzuiger klaarstaat om de zooi weer op te zuigen. Nog nooit eerder heb ik iemand meegemaakt die zo met zorg zijn werkzaamheden verricht.' Ook ziet de directeur-eigenaar van Lichttotaal 'andere onderhoudsklussen' die hij tegelijkertijd wel even kan aanpakken. 'Zo hing bij de Zevensprong de noodverlichting helemaal schots en scheef. 'Zal ik dat ook even doen?', vroeg hij. Nee, niet omdat hij commercieel wilde zijn, want het kostte ons geen meerwerk. Hij wilde het gewoon meteen even meepakken onder het mom van 'ik heb nu toch al de ladder bij me en het is een kleine moeite'.' Het is volgens Hart een mooie instelling die je vooral ziet bij de zelfstandige ondernemer die nog weet wat dienstbaarheid en service voor verschil maken. 'De werkplek wordt door Lichttotaal altijd spik en span afgeleverd, en er wordt breder gekeken dan de uiteindelijke opdracht...' Volgens Hart allemaal zaken die Lichttotaal zeer positief onderscheiden. 'Lichttotaal is nog heel erg klantgericht. Bovendien verkocht hij ons geen praatjes, geen gebakken lucht. Marcel gaf ons eerlijk en goed advies, paste lichtplannen aan wanneer dat wenselijk was, en dacht pro-actief met ons mee.'
En natuurlijk bood hij zijn diensten voor een scherpe prijs aan? Tenslotte is dit toch een vechtmarkt? 'Natuurlijk is het belangrijk dat we niet met geld smijten. We kijken dus wel naar de prijs, maar alleen dat is niet voldoende. Het werk moet tenslotte wel goed en naar volle tevredenheid gedaan worden. Dat betekent dat we best bereid zijn om meer te betalen voor werk dat een meerwaarde biedt,' zo stelt Hart met een brede glimlach. 'We hebben Lichttotaal inmiddels voor diverse klussen ingeschakeld en hij was lang niet altijd de goedkoopste. Maar dat boeide me op dat moment ook veel minder. Ik weet heel duidelijk wat ik aan Marcel heb en dat maakt dat ik met een gerust hart hem een klus gun. Bovendien weet ik dan dat ik me over de uitvoering geen zorgen hoef te maken.' Marco Hart voorspelt Lichttotaal een gouden toekomst. 'Als Marcel zijn prijs/kwaliteitsverhouding, én zijn huidige servicegraad weet vol te houden, dan komt dat helemaal goed. Ik beveel hem een ieder van harte aan.' Lichttotaal mocht de afgelopen jaren al diverse projecten voor Vivente uitvoeren. Dat loopt van verlichting binnen (veelal samen met Wanpla voor de plafonddelen), tot verlichting buiten. 'Bij een van onze scholen was het erg donker, waardoor de jeugd er graag bleef hangen', vertelt facilitair manager Marco Hart. 'Dat leidde uiteindelijk tot ongewenste situaties, zoals vernielingen.' Een lichtplan bracht uitkomst. 'Tenslotte wil niemand graag in het volle licht betrapt worden op zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.'
De geplaatste paal met verlichting zorgde echter weer voor een klacht van een omwonende. De man beweerde dat de lampen zijn huis in schenen en daar had hij last van. 'Dat kon zeker niet,' weet Hart. 'Het lichtplan was heel duidelijk; de lichtbundel scheen er echt niet naar binnen, maar om problemen te voorkomen, hebben we Marcel Visser gevraagd of er iets aan te doen was. Zonder morren heeft hij de paal toen twee meter verderop geplaatst. Zonder gezeur over extra kosten of meerwerk. Gewoon omdat hij het belangrijk vindt om goede nazorg en service te verlenen.' Begrijpelijkerwijs leverde dit Lichttotaal nadien nog diverse nieuwe projecten van Vivente op. 'Zodra we weer iets soortgelijks hebben, springt één naam meteen op. Bel Marcel maar, zeg ik dan tegen Rudy Pappot van het Expertise Centrum, dan weten we in ieder geval dat het goed komt.' |